
Modna industrija je danas jedna od najvećih industrija koja iz godine u godinu raste. Pod pojmom održive mode smatra se proizvodnja odjeće i popratnih dodataka koji smanjuju negativan utjecaj na okoliš i zajednicu, odnosno društvo u kojem živimo. Održivost u modnoj industriji znači korištenje materijala u proizvodnji koji nisu štetni za okoliš, primjerice bira se organski pamuk koji se koristi pri izradi majica ili hlača. Također pažnju se pridaje odgovornom i poštenom načinu proizvodnje odjeće u vidu poštenih plaća radnika i sigurnosnih mjera te se potiče da se odjevni komadi nose duže ili međusobno razmjenjuju.
Poznata i održiva marka su francuske Veja tenisice, koja već godinama zauzima prvo mjesto među najodrživijim markama. Marka zagovara poštenu trgovinu i organske sirovine, ulažu u istraživanje kao i u nove tehnologije u procesu proizvodnje. Veja je potpuno transparentan brend, potrošači u svakom trenutku imaju pristup informacijama, tako da na njihovoj web stranici izvještavaju odakle dolazi svaki materijal koji je prisutan u njihovom proizvodnom procesu. Osim navedene marke, postoje i mnoge druge koje zagovaraju održivost, Patagonia koje je poznata po svojim ekološkim materijalima i dugotrajnog kvaliteti odjeće. Dok se Timberland marka, sve više fokusira na održivi način poslovanja, tako što koristi reciklirane materijale i čak potiče određene društvene akcije, primjerice sadnju drveća. U Hrvatskoj se također pojavljuju marke koje zagovaraju održivost, na način da od stare odjeće izrađuju novu odjeću ili čak i neke druge predmete, na primjer plišane igračke, torbe za kupnju i slično. Primjer održivosti su i “second-hand dućani” gdje se između ostalog kupuju i rabljeni odjevni predmeti. Odjeća pronađe novog vlasnika umjesto da se baca u smeće i time se ne šteti okolišu, a odjeća se koristi dulje. Iako neke marke imaju linije održive odjeće i promoviraju se kao takve, često se događa da njihovi proizvodni procesi nisu održivi u mjeri u kojoj bi trebali biti.
S druge strane održive mode nalazi se brza moda ili “fast-fashion”, koju karakterizira masovna proizvodnja jeftine odjeće koja prati današnje trendove. Zbog nižih cijena brze odjeće, takav oblik doprinosi kulturi bacanja, gdje se odjeća baca nakon nekoliko nošenja zbog niske kvalitete što dovodi do značajnog tekstilnog otpada. Procesi proizvodnje brze odjeće često uključuju štetne kemikalije i boje koje zagađuju okoliš kao i prekomjerna potrošnja resursa te loši uvjeti rada radnika koji sudjeluju u procesu proizvodnje. Trgovine brze mode kao što su Zara i H&M, ali i web trgovine SHEIN, AliExpress i slično, nude jeftiniju odjeću i modne dodatke koji su lako dostupni. Međutim, takve marke zbog niskih cijena i brzih procesa proizvodnje ne posvećuju dovoljno pažnje održivosti.
Za poticanje aktivnog sudjelovanja posjetitelja na Noći istraživača, provoditi će se istraživanje kojim će se ispitivati održivost u modnoj industriji, odnosno koliko su mladi posjetitelji svjesni što je održivosti u modnoj industriji te kolika je njihova spremnost da u kupovini biraju održive i ekološki prihvatljive komade odjeće. Na ovaj način želimo potaknuti razmišljanje o vlastitim navikama koje znatno utječu na okoliš ali i na društvo u cjelini.
