Noć istraživača Cres, 8.-10.11.2025

Opisi svih aktivnosti:

Šifriranje vs kodiranje (Fakultet za matematiku)

Znate li razliku između kodiranja i šifriranja? Iako se često ti pojmovi poistovjećuju, radi se potpuno različitim procesima sa različitom namjenom u svakodnevnom životu. 

Šifriranje je postupak skrivanja poruka koristeći određeni ključ tako da izvornu poruku može razumjeti samo onaj kome je namijenjena, a teorija kodiranja je grana matematike koja se bavi prijenosom poruka te detekcijom i ispravljanjem grešaka nastalim prilikom prijenosa poruke. Na našoj postaji čut ćete priče o šifriranju i kodiranju te ćete naučiti šifrirati i kodirati poruke.
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Ja istražujem u labirintu (Fakultet za matematiku)

Labirinti se prvi puta spominje u grčkoj mitologiji te nas sve do danas opčinjavaju i zabavljaju. Labirint je složena struktura koja se sastoji od više isprepletenih prolaza (hodnika, bridova) koji povezuju više zadanih točaka u prostoru.  U labirintu može biti više ulaza i izlaza, a put od ulaza do izlaza nije uvijek jedinstven. 

Kroz vrijeme, pojavili su se mnogi problemi koje vezujemo uz labirinte te mnogi algoritmi, temeljeni na rezultatima znanstvenih istraživanja, kojima rješavamo te probleme. Navedimo neke probleme: odrediti najkraći put od ulaza do izlaza u labirintu, otkriti kako obići sve točke labirinta uz najmanje koraka, osmisliti kako više ljudi može podijeliti posao pretraživanja labirinta, … 

Mnoge metode za rješavanje navedenih problema temeljene su na matematičkim modelima te ih rješavamo koristeći rezultate iz različitih područja matematike. 

Na ovoj ćete se postaji kroz igru okušati u rješavanju problema vezanih uz labirinte. 
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

STEM(AJMO!) (Fakultet za matematiku i Centar tehničke kulture Rijeka)

Cilj projekta STEM(AJMO!) je jačanje kapaciteta udruga i odgojno-obrazovnih ustanova za provedbu interdisciplinarnih STEM aktivnosti koje potiču interes i motivaciju djece i mladih. Tijekom dvije godine, koliko traje projekt, partneri će provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularna događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.

Prema istraživanju Cedefopa iz 2018. godine, 65% mladih smatra da STEM karijere zahtijevaju prevelika ulaganja u obrazovanje, dok ih 23% ostaje neodlučno zbog percepcije težine ovog područja. S druge strane, istraživanja pokazuju da su djeca i učenici najmotiviraniji kada sudjeluju u gejmificiranim, natjecateljskim ili kolaborativnim aktivnostima, osobito onima koje imaju praktičnu primjenu u stvarnom svijetu. 

Dođite i upoznajte se nekom od metoda razvijenom u sklopu projekta STEM(AJMO!) koje koriste upravo gejmifikaciju kako bi razvijale radoznalost i interes kod djece i mladih. Zaigrajte se s edukacijskim robotom Cubettom ili ulovite lopova uz pomoć sphero kugli!

Visokoobrazovne institucije uključene u projekt STEM(AJMO!), Fakultet za matematiku i Tehnički fakultet u Rijeci, pomažu edukatorima iz neformalnog sektora da razviju nove metode poučavanja. Edukatore ćete moći pronaći i na drugim stanicama Noći istraživača gdje će pomagati svojim mentorima u provedbi aktivnosti popularizacije matematike.

Stoga će se kroz ovaj projekt, uz podršku visokoobrazovnih institucija, osnažiti kapaciteti za produkciju inovativnih STEM sadržaja te će se tijekom dvije godine provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularnih događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.

Nositelj projekta koji se sufinancira iz Europskog socijalnog fonda plus i Državnog proračuna Republike Hrvatske je Centar tehničke kulture Rijeka, a provodi se u suradnji s partnerima: Dječjim vrtićem More, Gradom Rijeka, Gradskom knjižnicom Rijeka, Hrvatskim savezom brodomaketara, Osnovnom školom Centar, Osnovnom školom Malinska-Dubašnica, Srednjom školom Andrije Ljudevita Adamića te Fakultetom za matematiku i Tehničkim fakultetom Sveučilišta u Rijeci.

Atmosferske pojave (Fakultet za fiziku)

Prikazat ćemo edukativne eksperimente nekih atmosferskih pojava. U prvom eskperimentu pokazati ćemo mehanizam nastanka ciklona i anticiklona kao posljedicu nejednolikog zagrijavanja Zemlje na Ekvatoru i polovima.  U drugom eksperimentu demonstrirati ćemo važnost prisustva kondenzacijskih jezgri za nastanak oblaka u atmosferi.   
linkovi: https://www.youtube.com/watch?v=TzqvGIAWHOk 
https://www.youtube.com/watch?v=G70y90BVes4

Tečaj reanimacije i šivanja (Medicinski fakultet)

BLS (Basic Life Support) je osnova svake reanimacije, postupak se izvodi bez medicinskih pomagala. Vještine koje se stječu: prepoznavanje začepljenja dišnog puta, oslobađanje začepljenog dišnog puta hvatovima, sukcijom, jednostavnim i naprednim pomagalima, stabilni bočni položaj, davanje umjetnog disanja usta na usta, džepna maska, balon za umjetno disanje s maskom, prekordijalni udarac, vanjska masaža srca i uporaba automatskog vanjskog defibrilatora (AVD-a).
Zašto je ovo važno? Povećava šanse za preživljavanje, pomaže u hitnim situacijama, uči nas da budemo spremniji pomoći drugome.

Filozofija kroz igračke – misaoni eksperimenti za djecu i odrasle! (Filozofski fakultet)

Naša postaja nudi interaktivno filozofsko predavanje za djecu temeljeno na tri klasična misaona eksperimenta — Problem tramvaja, Tezejev brod i Gigov prsten. Svaki eksperiment bit će predstavljen kroz kratko izlaganje i otvorenu raspravu u kojoj će učenici promišljati o moralnim dilemama, identitetu i pravednosti. Cilj aktivnosti je potaknuti kritičko mišljenje, razviti vještine argumentacije i pokazati kako filozofija pomaže razumjeti složena pitanja svakodnevnog života. Aktivnost vode dr. sc. David Grčki, (suradnici dr. sc. Vito Balorda, prof. dr. sc. Luca Malatesti) s Odsjeka za filozofiju u Rijeci.

17h, Predavanje: Zašto je održivost važna? Održiva moda vs. “fast-fashion” moda (Jasmina Dlačić) 

Održivost više nije „fashion fad“ nego je nešto o čemu svjesno promišljamo i vodimo se njezinim načelima u svakodnevnom životu. Kada govorimo o održivoj modi, često smo vođeni željom da kupimo nešto što je u trendu, oku privlačno ili zanimljivog dizajna. Na naše ponašanje i odlučivanje o kupnji ima utjecaj i okolina u kojoj se krećemo, stoga odabiremo jeftinije komade koje učestalo možemo mijenjati, pritom ne razmišljajući o održivosti u kontekstu mode. Pod pojmom održive mode smatra se proizvodnja odjeće i njezino korištenje, ali da se pritom ne šteti društvu ni okolišu u kojem živimo. S druge strane, brza moda ili “fast-fashion” poznata je po brzoj i masovnoj proizvodnji jeftine odjeće koja je u trendu među društvom. No, takva proizvodnja odjeće ima negativan utjecaj jer zagađuje okoliš stvarajući značajne količine otpada ili pri samoj proizvodnji se ne vodi briga o štetnosti za okoliš. Modna industrija danas uzrokuje zagađenje okoliša načinom proizvodnje odjeće te se može reći da je među najvećim zagađivačima okoliša na planeti. Na ovoj postaji, saznati ćete zašto je održivost važna, koje su glavne odrednice održivosti i kako održiv način ponašanja u kontekstu mode može doprinijeti društvu i očuvanju okoliša. Objasniti ćemo razlike između brze i održive mode na primjeru marki koje su poznate svima nama. Kako bi provjerili i preispitali u kojoj mjeri je njihovo ponašanje u kontekstu mode održivo, posjetitelji postaje imati će priliku aktivno sudjelovati u kratkom istraživanju o razumijevanju održivosti u modnoj industriji kao i o spremnosti da biraju održivo prilikom kupnje. Dođite na našu postaju da zajedno razgovaramo kako možemo doprinijeti očuvanju našeg okoliša kroz biranje održive mode!

18h, Predavanje: Matematička služba spašavanja (Bojan Crnković)

Hoće li jednog dana službu spašavanja koordinati računalo i to tako da će ljudi i dronovi biti dio koordinirane mreže? Često služba spašavanja mora locirati osobe koje su ozlijeđene ili su u opasnosti. To je zahtjevan i skup zadatak u kojem vrijeme igra važnu ulogu. Dobri algoritmi za pretraživanje optimalno koriste resurse i koordiniraju potragu pomoću više različitih tragača. Takvi se algoritmi mogu primijeniti u praksi i vrlo su otporni na promjene u realnom vremenu. Na predavanju će se prezentirati demonstracija upotreba takvih sustava koja je napravljene je na Cresu u proljeće ove godine.

10-13, 16-20h, Math Escape – escape room za timove od 4 igrača u trajanju od sat vremena uz rezervaciju termina (15+ godina)*  

Math escape je room escape aktivnost s originalnim matematičkim problemima koje su osmislili djelatnici Fakulteta. Kao i u svakom room escape-u za “bijeg iz sobe” bit će potrebno riješiti niz zadataka. Zadaci će biti matematički, a za njihovo rješavanje koristit ćete VR headset i mnoge “hands-on” aktivnosti izrađene uz pomoć 3d printera. 

10-13h, 13-16h, Matematičke igre i slagalice, pop-up radionica (od 5 do 95 godina) 

Matematičke igre dio su rekreativna matematike te među njih ubrajamo igre igra čija su pravila, strategije i ishodi opisani jasnim matematičkim jezikom te se sama igra može opisati i proučavati upotrebom matematike. Matematičke slagalice također opisujemo matematičkim jezikom i proučavamo uz pomoć matematike, ali matematika je potrebna i za rješavanje same matematičke zagonetke te one obično ne uključuju natjecanje između dva ili više igrača.  
Za vrijeme trajanja aktivnosti bit će postavljene matematičke igre koje će posjetitelji moći igrati. Posjetitelji će imati priliku upoznati se sa sljedećim igrama: Hex, Tantrix, Agon, Royal Game of Ur, Prime Stone, Set, Spot it!, Sesqui, Produto, Trilja, … 

18-20h, Math & Paint & Wine (18+ godina)*

Okušajte se u slikanju pomoću matematike, uz dobru atmosferu i čašicu vina.

*Najava za radionice i rezervacija termina za escape room na inovak@math.uniri.hr

8.00 – 14.00 

  • Math Escape – escape room za timove od 4 igrača u trajanju od sat vremena uz rezervaciju termina (15+ godina)* 
  • Matematički trikovi, čvorovi i slagalice (radionica za učenike OŠ uz prethodnu najavu*) 
  • Izradi svoju escherovsku pločicu! (radionica za učenike OŠ uz prethodnu najavu*) 
  • Potraga za tajnom (radionica za učenike SŠ uz prethodnu najavu*) 
  • Matematika inspirirana prirodom: optimizacija (radionica za učenike SŠ uz prethodnu najavu*) 
  • Priča o geometriji (predavanje za učenike SŠ uz prethodnu najavu*) 

*Najava za radionice i rezervacija termina za escape room na inovak@math.uniri.hr

Scroll to Top