Noć istraživača Delnice, 13.10.2025.

Opis postaja:

Geometrija=zemljomjerstvo (Fakultet za matematiku) 

Jeste li ikada čuli riječ geometrija? Znate li što ona znači? Geometrija dolazi od grčke riječi koja u prijevodu znači zemljomjerstvo, odnosno geometrija se je počela razvijati kao vještina mjerenja zemlje. Iako je danas geometrija samo jedan dio matematike priče o nastanku geometrije zapravo je priča o nastanku matematike jer razvoj matematike započeo je razvojem geometrije. Posjetite Noć istraživača i poslušajte priču o geometrijama! Kroz interaktivne aktivnosti na našoj ćete postaji upoznati različite geometrije, uočiti neka njihova svojstva i složiti poneku puzzlu u geometrijama za koje možda niste ni znali da postoje. 
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

 

Šifriranje vs kodiranje (Fakultet za matematiku) 

Znate li razliku između kodiranja i šifriranja? Iako se često ti pojmovi poistovjećuju, radi se potpuno različitim procesima sa različitom namjenom u svakodnevnom životu. 

Šifriranje je postupak skrivanja poruka koristeći određeni ključ tako da izvornu poruku može razumjeti samo onaj kome je namijenjena, a teorija kodiranja je grana matematike koja se bavi prijenosom poruka te detekcijom i ispravljanjem grešaka nastalim prilikom prijenosa poruke. Na našoj postaji čut ćete priče o šifriranju i kodiranju te ćete naučiti šifrirati i kodirati poruke.
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Ja istražujem u labirintu (Fakultet za matematiku) 

Labirinti se prvi puta spominje u grčkoj mitologiji te nas sve do danas opčinjavaju i zabavljaju. Labirint je složena struktura koja se sastoji od više isprepletenih prolaza (hodnika, bridova) koji povezuju više zadanih točaka u prostoru.  U labirintu može biti više ulaza i izlaza, a put od ulaza do izlaza nije uvijek jedinstven. 

Kroz vrijeme, pojavili su se mnogi problemi koje vezujemo uz labirinte te mnogi algoritmi, temeljeni na rezultatima znanstvenih istraživanja, kojima rješavamo te probleme. Navedimo neke probleme: odrediti najkraći put od ulaza do izlaza u labirintu, otkriti kako obići sve točke labirinta uz najmanje koraka, osmisliti kako više ljudi može podijeliti posao pretraživanja labirinta, … 

Mnoge metode za rješavanje navedenih problema temeljene su na matematičkim modelima te ih rješavamo koristeći rezultate iz različitih područja matematike. 

Na ovoj ćete se postaji kroz igru okušati u rješavanju problema vezanih uz labirinte. 
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Igrajmo se matematikom (Erasmus+ projekt: SciMaG Science&Math educational games from preschool to university) 

Glavni cilj SciMaG projekta je osmisliti i kreirati edukativne igre za djecu i mlade koje razvijaju matematičku, znanstvenu i digitalnu pismenost. U Noći istraživača imat ćete priliku zaigrati neke od naših matematičkih igara, ali i okušati se u osmišljavanju zadataka za igre. Dođite i zaigrajte se s nama! Aktivnost se provodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Informacije o projektu: SciMaG – Science&Math educational games from preschool to university (Erasmus+ projekt) je projekt Sveučilišta u Rijeci čiju provedbu koordinira Fakultet za matematiku (voditelj:Vedrana Mikulić Crnković). Partnerske organizacije na projektu su: Univerzitet u Novom Sadu, Univerza na Primorskem, Centar tehničke kulture Rijeka, Gimnazija Jovan Jovanović Novi Sad, Osnovna škola heroja Janeza Hribarja Stari trg pri Ložu, Prva sušačka hrvatska gimnazija u Rijeci, Osnovna škola “Sveti Matej” Viškovo. 

STEM(AJMO!) (Fakultet za matematiku i Centar tehničke kulture Rijeka)

Cilj projekta STEM(AJMO!) je jačanje kapaciteta udruga i odgojno-obrazovnih ustanova za provedbu interdisciplinarnih STEM aktivnosti koje potiču interes i motivaciju djece i mladih. Tijekom dvije godine, koliko traje projekt, partneri će provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularna događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.

Prema istraživanju Cedefopa iz 2018. godine, 65% mladih smatra da STEM karijere zahtijevaju prevelika ulaganja u obrazovanje, dok ih 23% ostaje neodlučno zbog percepcije težine ovog područja. S druge strane, istraživanja pokazuju da su djeca i učenici najmotiviraniji kada sudjeluju u gejmificiranim, natjecateljskim ili kolaborativnim aktivnostima, osobito onima koje imaju praktičnu primjenu u stvarnom svijetu. 

Dođite i upoznajte se nekom od metoda razvijenom u sklopu projekta STEM(AJMO!) koje koriste upravo gejmifikaciju kako bi razvijale radoznalost i interes kod djece i mladih. Zaigrajte se s edukacijskim robotom Cubettom ili ulovite lopova uz pomoć sphero kugli!

Visokoobrazovne institucije uključene u projekt STEM(AJMO!), Fakultet za matematiku i Tehnički fakultet u Rijeci, pomažu edukatorima iz neformalnog sektora da razviju nove metode poučavanja. Edukatore ćete moći pronaći i na drugim stanicama Noći istraživača gdje će pomagati svojim mentorima u provedbi aktivnosti popularizacije matematike.

Stoga će se kroz ovaj projekt, uz podršku visokoobrazovnih institucija, osnažiti kapaciteti za produkciju inovativnih STEM sadržaja te će se tijekom dvije godine provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularnih događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.

Nositelj projekta koji se sufinancira iz Europskog socijalnog fonda plus i Državnog proračuna Republike Hrvatske je Centar tehničke kulture Rijeka, a provodi se u suradnji s partnerima: Dječjim vrtićem More, Gradom Rijeka, Gradskom knjižnicom Rijeka, Hrvatskim savezom brodomaketara, Osnovnom školom Centar, Osnovnom školom Malinska-Dubašnica, Srednjom školom Andrije Ljudevita Adamića te Fakultetom za matematiku i Tehničkim fakultetom Sveučilišta u Rijeci.

Filozofija kroz igračke – misaoni eksperimenti za djecu! (Filozofski fakultet) 

Naša postaja nudi interaktivno filozofsko predavanje za djecu temeljeno na tri klasična misaona eksperimenta — Problem tramvaja, Tezejev brod i Gigov prsten. Svaki eksperiment bit će predstavljen kroz kratko izlaganje i otvorenu raspravu u kojoj će učenici promišljati o moralnim dilemama, identitetu i pravednosti. Cilj aktivnosti je potaknuti kritičko mišljenje, razviti vještine argumentacije i pokazati kako filozofija pomaže razumjeti složena pitanja svakodnevnog života. Aktivnost vode dr. sc. David Grčki, (suradnici dr. sc. Vito Balorda, prof. dr. sc. Luca Malatesti) s Odsjeka za filozofiju u Rijeci.

Struja stiže! Kako dolazi do nas – i kamo ide sutra? (Tehnički fakultet) 

Radionica na zanimljiv i interaktivan način približava srednjoškolcima kako električna energija putuje od elektrana do naših domova. Učenici će istražiti današnji elektroenergetski sustav, upoznati se s pojmovima poput pametnih mreža, obnovljivih izvora i pohrane energije, te kroz primjere i zadatke otkriti kako tehnologija oblikuje budućnost energetike.

Scroll to Top