Noć istraživača 2025 – program
26.9.2025., 17.00 – 22.00, Art kvart “Benčić” Rijeka
Znanstvene postaje:
Što rade vinske mušice u laboratoriju? (Fakultet biotehnologije i razvoja lijekova)
Vinske mušice su često ne pozvani gosti u našim domovima ili u čaši vina, ali, da li ste znali da se na njima već godinama izučavaju različite bolesti koje su povezane sa starenjem, demencijom ili čak ovisnosti? Iako fizički veoma različite i sitne, znanstvenici koji se bave ovim modelom već duži niz godina će na interaktivan način približiti svoj rad na mušicama. Obzirom na uzrast, svako će moći pronači nešto za sebe, te nas može sve o tome pitati, ili ako čak želi naučiti i više. Veselimo se podjeliti naša znanja i iskustva rada.



Projekti vezani uz postaju: HRZZ projekt IP-2022-10-1281, 206-8513
Kemija boja i svjetlosti (Fakultet biotehnologije i razvoja lijekova)
Svjetlost je mnogima dobro poznata pojava, kao i činjenica da neke tvari i životinje svijetle u mraku. Luminiscencija je otpuštanje svjetlosti, a posebno zanimljiv tip je fluorescencija koju možemo naći u svakodnevnom životu, te kao primjenu u medicini, primjerice u dijagnostici raka. Svjetlost je važna i za naš doživljaj različitih boja, a njen spektar možemo vidjeti kad uočimo dugu. Na Noći istraživača ćemo vam pokazati kako jednu boju razdvojiti na više njih uz pokus tankoslojne kromatografije, pokazat ćemo vam pod UV lampom i objasniti koje su to fluorescentne boje u markerima, omiljenim pićima, šumećim tabletama, u forenzici, te kako nastaju one u svjetlosnim štapićima i slično. Moći ćete dosta toga i sami isprobati te napraviti crteže koji postaju još čarobniji po našom lampom. Nastojat ćemo vam odgovoriti na pitanja kao što su: Što je spektar elektromagnetskog zračenja, od kojih se valnih duljina sastoji i kako se može povezati sa bojama koje vidimo? Kako dolazi do emisije svjetlosti i koji su to procesi? Reći ćemo vam nešto o našem istraživanju i dobivanju boja koje nakon osvjetljavanja prenose energiju na molekule kisika, koji tada postaje vrlo reaktivan i koristiti se za uništavanje različitih patogena i tumorskih stanica.



Od kazete do oblaka: programiranje kroz 40 godina (Fakultet infromatike i digitalnih tehnologija)
U ovoj aktivnosti sudionici će upoznati razvoj programiranja kroz posljednjih četrdeset godina, prikazan na tri generacije računala. Na izvornom Commodore 64 računalu programirat će se u BASIC-u, na klasičnom računalu s Windows XP u C++, a na suvremenom Windows 11 računalu u Pythonu. Isti programski zadatak – jednostavna interaktivna igra – bit će napisan u sva tri jezika, čime će se jasno pokazati kako su se u protekla četiri desetljeća mijenjali stilovi, duljina i čitljivost koda. Osim toga, posjetitelji će moći pokrenuti i zaigrati neku od klasičnih igara na svakom računalu, od retro naslova na kazeti do modernijih verzija. Na taj način usporedit će se ne samo programski jezici, već i iskustvo korištenja računala u različitim epohama. Aktivnost približava povijest i budućnost programiranja svim uzrastima na zabavan i interaktivan način.
Atmosferske pojave (Fakultet za fiziku)
Prikazati ćemo edukativne eksperimente nekih atmosferskih pojava. U prvom eskperimentu pokazati ćemo mehanizam nastanka ciklona i anticiklona kao posljedicu nejednolikog zagrijavanja Zemlje na Ekvatoru i polovima. U drugom eksperimentu demonstrirati ćemo važnost prisustva kondenzacijskih jezgri za nastanak oblaka u atmosferi.
linkovi: https://www.youtube.com/watch?v=TzqvGIAWHOk
https://www.youtube.com/watch?v=G70y90BVes4
Detekcija kozmičkih miona (Fakultet za fiziku)
Mioni su elementarne čestice, 200 puta teže od elektrona. Nevidljive su, a ipak, stalno prolaze kroz nas i naše tijelo! Nastaju u strašnim sudarima na vrhu atmosfere, pa neki doputuju do zemlje. Putem jednostavnog eksperimenta, možemo vidjeti njihove tragove.
Postavit ćemo oblačnu komoru (hermetički zatvorenu staklenu posudu napunjenu alkoholom, položenu na podlogu hlađenu suhim ledom), zamračiti ju pokrivalima i obasjati lampama. Nakon nekoliko minuta, prvi tragovi miona postat će vidljivi u alkoholnoj pari. Detekcija može trajati dugo, a za samo promatranje dovoljno je nekoliko minuta po posjetitelju. Ciljana skupina su svi uzrasti, od male djece do starijih osoba bez obzira na predznanje. Svakom posjetitelju će biti objašnjeno što se događa na razumljiv način.
Interferometrija: od etera do gravitacijskih valova(Fakultet za fiziku)
Kako svjetlost može istovremeno putovati dvama putevima i ponovno se spojiti u ples svijetlih i tamnih pruga? U ovom kratkom, zabavnom eksperimentu pokazat ćemo kako radi Michelsonov interferometar — jednostavan, a iznimno moćan instrument koji je promijenio tijek znanosti. Naučit ćete kako svjetlosni valovi stvaraju interferencijske uzorke, zašto je Michelsonov pokus srušio teoriju etera i otvorio put Einsteinovoj teoriji relativnosti, te kako se ista tehnika danas koristi u detekciji gravitacijskih valova i mjerenjima u nanometarskom svijetu.
STEMajmo zajedno! (Fakultet za fiziku)
Na postaji će biti predstavljeni jednostavni pokusi i primjeri iz STEM područja. Posjetioci će primjerice otkriti zašto teški brodovi plivaju na vodi, kako nastaju oblaci na nebu, zašto stvari pod povečalom izgledaju veće, kako nastane sijena, kako se na nebu pojavi duga, kako djeluje balon na vrući zrak, zašto padobranac sporo pada, zašto se svijeća ugasi ako nema svježega zraka, kako oblik papirnatog aviona utječe ne njegovu brzinu,…Pokusi će biti osmišljeni na način da djeca pokušaju sama eksperimentirati, istraživati i doći do određenog zaključka. Uz pokuse koji će biti prvenstveno namijenjeni djeci, ostali posjetitelji će se moći okusiti u kvizovima iz STEM područja. Osnovni ciljevi aktivnosti naše postaje su uvesti osnovnoškolce (i ostale posjetitelje) u STEM svijet te im omogućiti samostalno ili timsko eksperimentiranje i donošenje određenih zaključaka u svrhu poticanja motivacije i interesa za STEM područje.
Geometrija=zemljomjerstvo (Fakultet za matematiku)
Jeste li ikada čuli riječ geometrija? Znate li što ona znači? Geometrija dolazi od grčke riječi koja u prijevodu znači zemljomjerstvo, odnosno geometrija se je počela razvijati kao vještina mjerenja zemlje. Iako je danas geometrija samo jedan dio matematike priče o nastanku geometrije zapravo je priča o nastanku matematike jer razvoj matematike započeo je razvojem geometrije. Posjetite Noć istraživača i poslušajte priču o geometrijama! Kroz interaktivne aktivnosti na našoj ćete postaji upoznati različite geometrije, uočiti neka njihova svojstva i složiti poneku puzzlu u geometrijama za koje možda niste ni znali da postoje.
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Šifriranje vs kodiranje (Fakultet za matematiku)
Znate li razliku između kodiranja i šifriranja? Iako se često ti pojmovi poistovjećuju, radi se potpuno različitim procesima sa različitom namjenom u svakodnevnom životu.
Šifriranje je postupak skrivanja poruka koristeći određeni ključ tako da izvornu poruku može razumjeti samo onaj kome je namijenjena, a teorija kodiranja je grana matematike koja se bavi prijenosom poruka te detekcijom i ispravljanjem grešaka nastalim prilikom prijenosa poruke. Na našoj postaji čut ćete priče o šifriranju i kodiranju te ćete naučiti šifrirati i kodirati poruke.
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Ja istražujem u labirintu (Fakultet za matematiku)
Labirinti se prvi puta spominje u grčkoj mitologiji te nas sve do danas opčinjavaju i zabavljaju. Labirint je složena struktura koja se sastoji od više isprepletenih prolaza (hodnika, bridova) koji povezuju više zadanih točaka u prostoru. U labirintu može biti više ulaza i izlaza, a put od ulaza do izlaza nije uvijek jedinstven.
Kroz vrijeme, pojavili su se mnogi problemi koje vezujemo uz labirinte te mnogi algoritmi, temeljeni na rezultatima znanstvenih istraživanja, kojima rješavamo te probleme. Navedimo neke probleme: odrediti najkraći put od ulaza do izlaza u labirintu, otkriti kako obići sve točke labirinta uz najmanje koraka, osmisliti kako više ljudi može podijeliti posao pretraživanja labirinta, …
Mnoge metode za rješavanje navedenih problema temeljene su na matematičkim modelima te ih rješavamo koristeći rezultate iz različitih područja matematike.
Na ovoj ćete se postaji kroz igru okušati u rješavanju problema vezanih uz labirinte.
Program se izvodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.

Određivanje turističke i izletničke nosivosti prostora na zaštićenim područjima rijeka Mrežnice i Tounjćice (Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu)
Prikaz određivanja turističke i izletničke nosivosti prostora na zaštićenim prirodnim područjima: Zaštićeni krajobraz Mrežnica i Spomenik prirode Mrežnica-Tounjčica. Prikaz terenskih istraživačkih aktivnosti i primjene metodologije izračuna turističkog kapaciteta nosivosti u svrhu zaštite okoliša s posebnim naglaskom na očuvanje sedrenih barijera kao turističke i ekološke resursne osnove krških rijeka Mrežnice i Tounjćice. Pregled različitih ekoloških pritisaka na krške rijeke pod utjecajem razvoja aktivnog rekreacijskog turizma.
Shake it off – kako se zgrade ponašaju u potresu? (Građevinski fakultet)
Posjetitelji će moći izraditi svoj model građevinske konstrukcije (npr. zgradu, most i sl.) koristeći sustav magneta, opruga i ploča „Mola“ te ga testirati na potresnoj platformi za različite jačine potresa. Prezentirati će se razlozi nastanka potresa a cilj je „izgraditi“ što otporniju konstrukciju na potres.
Dodatno će posjetitelji imati mogućnost upoznati se s tehnikom 3D printanja i njezinom širokom primjenom u modernom inženjerstvu i znanosti te će imati priliku pobliže proučiti različite isprintane materijale koji se neobično ponašaju.
Znanstveni mikser: Od pipeta do virusa (Medicinski fakultet)
U Centru za proteomiku Medicinskog fakulteta u Rijeci, znanstvenici već godinama proučavaju viruse i protutijela kako bi nam pomogli da bolje razumijemo kako nastaju bolesti i kako ih možemo izliječiti. Kako bismo vam približili rad imunološkog laboratorija, viruse i protutijela pripremili smo za vas pravi znanstveni mikser. Imat ćete priliku koristiti znanstvenu opremu, poput pipeta i mikroskopa, baš kao pravi znanstvenici. Kroz zabavne igre i pokuse naučit ćemo vas što su virusi i protutijela, kako se naše tijelo brani od bolesti, što je rak i kako znanstvenici pokušavaju pronaći lijek. Najmlađi će moći napraviti protutijela i viruse od plastelina ili origamija, a imat ćemo i edukativne slikovnice za sve uzraste. Upoznat ćemo vas i sa najvažnijim alatom svakog znanstvenika – mozgom! Moći ćete ga izraditi kao kapu za glavu i obojiti, a nakon toga uključiti moždane vijuge kroz zabavnu igru BIO memory i aktivirati kreativnu desnu hemisferu mozga za obojati BIO bojanku.
Sve boje i oblici mikroorganizama (Medicinski fakultet)
Na ovoj postaji sudionici će se upoznati s osnovnim dijelovima svjetlosnog mikroskopa, njihovim funkcijama i pravilnim rukovanjem. Kroz interaktivne zadatke, poput slaganja slagalice s dijelovima mikroskopa te ispunjavanja listića i bojanki, polaznici će učvrstiti svoje znanje o ovom važnom znanstvenom instrumentu.
Praktični dio aktivnosti uključuje pripremu uzoraka i promatranje različitih preparata pod mikroskopom. Sudionici će naučiti kako pravilno fokusirati sliku te prepoznati viđene strukture. Svoja opažanja zabilježit će kroz crteže, prikazujući ono što su vidjeli pod mikroskopom. Ova aktivnost omogućit će im da razviju istraživački duh i steknu osnovne vještine mikroskopiranja na zabavan i edukativan način.
Pogled u čovjeka iznutra (Medicinski fakultet)
Isprobaj ENDONIX – medicinski endoskopski simulator nove generacije. Naš organizam krije mnogo tajni – a suvremena medicina razvija sve naprednije načine kako ih otkriti na siguran, bezbolan i precizan način. Jedan od tih alata je endoskopija, metoda kojom liječnici pomoću tankih instrumenata i kamere pregledavaju unutrašnjost probavnog sustava.
ENDONIX omogućuje realistično vježbanje i usavršavanje endoskopskih zahvata – bez potrebe za stvarnim pacijentom. Ovaj napredni uređaj koristi računalnu tehnologiju i virtualnu stvarnost kako bi budućim liječnicima omogućio: sigurno učenje i vježbanje, razvoj preciznosti i koordinacije ruku i vida, simulaciju stvarnih kliničkih situacija –pronalazak polipa, biopsiju i uklanjanje stranih tijela i praćenje napretka i analiza izvedbe u stvarnom vremenu.
Cilj je približiti medicinsku tehnologiju javnosti i pokazati kako znanost oblikuje budućnost zdravstva. Dođite, zavirite u svijet gastroenterologije – bez da izađete iz dvorane!
Tečaj reanimacije i šivanja (Medicinski fakultet)
BLS (Basic Life Support) je osnova svake reanimacije, postupak se izvodi bez medicinskih pomagala. Vještine koje se stječu: prepoznavanje začepljenja dišnog puta, oslobađanje začepljenog dišnog puta hvatovima, sukcijom, jednostavnim i naprednim pomagalima, stabilni bočni položaj, davanje umjetnog disanja usta na usta, džepna maska, balon za umjetno disanje s maskom, prekordijalni udarac, vanjska masaža srca i uporaba automatskog vanjskog defibrilatora (AVD-a).
Zašto je ovo važno? Povećava šanse za preživljavanje, pomaže u hitnim situacijama, uči nas da budemo spremniji pomoći drugome.
Protupožarni trening u miješanoj stvarnosti (Pomorski fakultet)
Upotrebom posebne vatrogasne mlaznice, napravljene za upotrebu u miješanoj stvarnosti, posjetitelji će moći iskusiti gašenje požara u realnom prestoru sa dodatkom virtualnih elemenata vatre, dima i vode.
Neobični izvori električne energije (Pomorski fakultet)
Eksperimenti s galvanskim člancima u kojima se koristi voće i povrće.
Filozofija kroz igračke – misaoni eksperimenti za djecu! (Filozofski fakultet)
Naša postaja nudi interaktivno filozofsko predavanje za djecu temeljeno na tri klasična misaona eksperimenta — Problem tramvaja, Tezejev brod i Gigov prsten. Svaki eksperiment bit će predstavljen kroz kratko izlaganje i otvorenu raspravu u kojoj će učenici promišljati o moralnim dilemama, identitetu i pravednosti. Cilj aktivnosti je potaknuti kritičko mišljenje, razviti vještine argumentacije i pokazati kako filozofija pomaže razumjeti složena pitanja svakodnevnog života. Aktivnost vode dr. sc. David Grčki, (suradnici dr. sc. Vito Balorda, prof. dr. sc. Luca Malatesti) s Odsjeka za filozofiju u Rijeci.
Zdravi zubi od malih nogu – Upoznaj svijet dentalne medicine (Fakultet za dentalnu medicinu)
Ova interaktivna radionica ima za cilj približiti djeci i mladima svijet dentalne medicine na zanimljiv i edukativan način. Radionica je prilagođena dvjema dobnim skupinama:
Za djecu osnovnoškolskog uzrasta će kroz edukativne igre naučiti osnove oralne higijene, pravilno četkanje zubi te razliku između hrane koja je zdrava i nezdrava za zube. Kroz zabavne aktivnosti i praktične primjere, djeca će usvojiti važne navike za očuvanje zdravlja svojih zubi.
Za srednjoškolce pripremljena je praktična stomatološka radionica u kojoj će imati priliku isprobati izradu ispuna na modelima zubi koristeći prave stomatološke materijale i instrumente. Cilj je potaknuti interes za dentalnu medicinu i približiti stvarne stomatološke postupke mladima koji razmišljaju o karijeri u dentalnoj medicini.
Radionica je osmišljena kako bi potaknula svijest o važnosti oralnog zdravlja i približila dentalnu struku na pristupačan, zabavan i edukativan način.
Projekti vezani uz postaju:
Utjecaj općeg zdravlja na oralno zdravlje (uniri-biomed-18-53) – voditeljica prof. dr. sc. Sonja Pezelj Ribarić
https://www.croris.hr/projekti/projekt/5511, Povezanost apikalnog parodontitisa i sustavnih autoimunih bolesti-međuinstitucijsko istraživanje https://www.croris.hr/projekti/projekt/8070, Samoprocjena kompetencije studenata dentalne medicine tijekom izvođenja endodontskog zahvata, https://www.croris.hr/projekti/projekt/8237
Zašto je održivost važna? Održiva moda vs. “fast-fashion” moda (Ekonomski fakultet)
Održivost više nije „fashion fad“ nego je nešto o čemu svjesno promišljamo i vodimo se njezinim načelima u svakodnevnom životu. Kada govorimo o održivoj modi, često smo vođeni željom da kupimo nešto što je u trendu, oku privlačno ili zanimljivog dizajna. Na naše ponašanje i odlučivanje o kupnji ima utjecaj i okolina u kojoj se krećemo, stoga odabiremo jeftinije komade koje učestalo možemo mijenjati, pritom ne razmišljajući o održivosti u kontekstu mode. Pod pojmom održive mode smatra se proizvodnja odjeće i njezino korištenje, ali da se pritom ne šteti društvu ni okolišu u kojem živimo. S druge strane, brza moda ili “fast-fashion” poznata je po brzoj i masovnoj proizvodnji jeftine odjeće koja je u trendu među društvom. No, takva proizvodnja odjeće ima negativan utjecaj jer zagađuje okoliš stvarajući značajne količine otpada ili pri samoj proizvodnji se ne vodi briga o štetnosti za okoliš. Modna industrija danas uzrokuje zagađenje okoliša načinom proizvodnje odjeće te se može reći da je među najvećim zagađivačima okoliša na planeti. Na ovoj postaji, saznati ćete zašto je održivost važna, koje su glavne odrednice održivosti i kako održiv način ponašanja u kontekstu mode može doprinijeti društvu i očuvanju okoliša. Objasniti ćemo razlike između brze i održive mode na primjeru marki koje su poznate svima nama. Kako bi provjerili i preispitali u kojoj mjeri je njihovo ponašanje u kontekstu mode održivo, posjetitelji postaje imati će priliku aktivno sudjelovati u kratkom istraživanju o razumijevanju održivosti u modnoj industriji kao i o spremnosti da biraju održivo prilikom kupnje. Dođite na našu postaju da zajedno razgovaramo kako možemo doprinijeti očuvanju našeg okoliša kroz biranje održive mode!
Projekti vezani uz postaju: Sustainability and value co-creation leading changes (ZIP-UNIRI-2023-20) te The importance of sustainability in services – The role of value co-creation as a marketing approach (uniri-iskusni-drustv-23-251)
PRAVRI sudnica “Plastična pravda” (Pravni fakultet)
Edukativna simulacija sudnice za osnovne i srednje škole “Plastična pravda” je interaktivna obrazovna aktivnost u obliku simulacije sudskog procesa, osmišljena s ciljem popularizacije znanosti među osnovnoškolcima i srednjoškolcima. Kroz igru uloga i argumentiranu raspravu, učenici istražuju znanstvene, etičke i društvene aspekte korištenja jednokratne plastike.
U formi sudnice, plastika se simbolično „optužuje“ zbog negativnog utjecaja na okoliš, dok predstavnici industrije brane njezinu korisnost. Uz uloge tužitelja, tuženika i svjedoka, učenici preuzimaju ulogu porote. Kroz 15-minutnu simulaciju rasprave, učenici slušaju suprotstavljene argumente temeljene na znanstvenim činjenicama iz područja biologije, ekologije, kemije i ekonomije.
Na kraju aktivnosti učenici, u ulozi porote, raspravljaju i glasaju o pitanju: Treba li zabraniti jednokratnu plastiku u školama ? Time razvijaju sposobnosti kritičkog mišljenja, argumentacije, timskog rada i donošenja odluka na temelju informacija.
Autonomne senzorske mreže (Tehnički fakultet)
Na postaji će zainteresirani posjetitelji moći vidjeti, isprobati i razumjeti upotrebu uređaja za prikupljanje i pretvorbu niskorazinske energije iz okoliša temeljenih na više različitih fizikalnih principa. Posjetitelji će se upoznati i s primjenom takvih uređaja u autonomnim senzorskim sustavima koji su izvanredan primjer integracije zelenih i digitalnih tehnologija.
Projekti vezani uz postaju: UNIRI projekt uniri-iskusni-tehnic-23-64 “Autonomni sustav praćenja stanja pčelinje zajednice napajan otpadnom toplinom košnice“; COST Akcija CA222105 “BEekeeping products valorization and biomonitoring for the SAFEty of BEEs and HONEY (BeSafeBeeHoney)”
Energija Sunca i vjetra: održiva energija budućnosti (Tehnički fakultet)
Radionica ‘Energija Sunca i vjetra: održiva energija budućnosti’ namijenjena je učenicima i njihovim roditeljima s ciljem upoznavanja s osnovama obnovljivih izvora energije. Kroz interaktivne modele solarne elektrane i vjetroturbine, sudionici će naučiti kako ovi sustavi funkcioniraju i zašto su ključni za našu budućnost. Učenici će imati priliku sastaviti komponente sustava, vidjeti kako se energija pohranjuje i koristi te razumjeti važnost održive energije u zaštiti našeg planeta.
Pametna energija: namjena uređaja energetske elektronike (Tehnički fakultet)
Upoznavanje s osnovama energetske elektronike. Kroz jednostavne modele i demonstracije, sudionici će otkriti kako rade pretvarači, ispravljači te uređaji poput “buck” i “boost” konvertera koji omogućuju da naši elektronički uređaji sigurno i učinkovito koriste električnu energiju.
Priče koje govore više (Učiteljski fakultet)
Ove aktivnosti su namijenjene djeci rane osnovnoškolske dobi i osmišljene da pobude ljubav prema pričama te da potiču razmišljanje o problemu identiteta, različitosti i inkluzije. Koristeći slikovnice i kreativna sredstva, djeca će moći istraživati teme kao što su rod, invalidnost, različitost, empatija i pravičnost. Kroz zamišljene aktivnosti koje uključuju sudionike ovih aktivnosti djeca će moći kritički razmišljati o likovima koje susreću u knjigama, istodobno razmišljajući o vlastitim perspektivama i iskustvima. Kroz aktivnosti se potiču kreativnost, diskusije i emocionalna povezanost. One potiču djecu da promatraju sebe kroz priče, razvijajući svijest o i poštovanje prema različitim identitetima, ulogama i izazovima. Aktivnosti su raznovrsne i potiču interaktivan, vizualan i imaginativan doživljaj priča, kritičko razmišljanje, razmišljanje o redefiniciji tradicionalnih rodnih uloga, stereotipa i predodžbi u vezi invalidnosti ili različitosti, potiču kreativno izražavanje i vještinu pisanja kroz crtanje, pričanje priča i grupne diskusije te potiču inkluzivne razgovore pružajući djeci mogućnost da razmjenjuju mišljenja, ideje i osjećaje vezane uz priče.
Predstavljanje EU projekata Sveučilišta u Rijeci:
Hartera: 3d model (Kreativna Europa projekt: FASIH – Future Art and Science Industrial Heritage
Projekt FASIH se fokusira na interdisciplinarno umjetničko-znanstveno istraživanje industrijske i kulturne baštine kroz otkrivanje, istraživanje i vrednovanje onih arhitektonskih dostignuća i nematerijalnih procesa koji su obilježili modernu povijest triju gradova: Beograd, Rijeka i Trbovlje. Na ovoj postaji možete istražiti područje grada Rijeke na kojemu je bila Hartere uz pomoć 3d modela Hartere i čuti zanimljive priče o tome zašto smo odabrali Harteru za baštinu koju ćemo istraživati u okviru projekta. 3d model Hartere izradili su Dario Jakovljević i Dragan Valković iz tvrtke Propylon d.o.o, u suradnji s Centrom za popularizaciju i promociju znanosti i Centrom za industrijsku baštinu Sveučilišta u Rijeci.
Informacije o projektu: Future Art and Science Industrial Heritage (FASIH) europski je projekt odobren za financiranje u okviru programa Kreativna Europa – Kultura. Koordinator projekta je Centar za promociju nauke iz Srbije. Uz Sveučilište u Rijeci i Akademija primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, kao partneri na projektu uključeni su i Prirodoslovni muzej iz Rijeke, Muzej nauke i tehnike iz Beograda (Srbija) te Zavod za kulturo Delavski dom iz Trbovlje (Slovenija). Aktivnosti Sveučilišta u Rijeci koordinira Centar za popularizaciju i promociju znanosti, a u provedbi aktivnosti sudjeluje i Centar za industrijsku baštinu.
Prilagodba klimatskim promjenama, CRESCO Adria
Planira se predstaviti projekt vizualno, kroz kreiranePlakate. Opisi sadrže osnovne podatke o rpojektu, ciljeve, rezultate I buduća djelovanja
Informacije o projektu:
Datum početka 01.04.2024.
Datum završetka 30.09.2026.
Ukupni proračun 1.928.010,59 €
Partnerstvo IT – 2 ; HR – 5
Tip projekta: Standardni
Glavni partner :
Sveučilište u Rijeci, Ekonomski fakultet
e-mail: dekanat@efri.uniri.hr
Partneri :
Regija Abruzzo
Glavna uprava, Ured za teritorijalnu i međunarodnu suradnju
e-mail: drg003@regione.abruzzo.it
Sveučilište u Rijeci, Građevinski fakultet
e-mail: iva.mrak@uniri.hr
Javni zavod za prostorno uređenje Primorsko-goranske županije
Odjel za EU projekte i zajedničke poslove
e-mail: zavod@pgz.hr
Sveučilište u Camerinu
Škola za arhitekturu i dizajn
e-mail: protocollo@pec.unicam.it
Općina Sali
Pravni odjel
e-mail: opcina@opcina-sali.hr
Grad Crikvenica
Odjel za investicije, prostorno planiranje i imovinu
e-mail: info@crikvenica.hr
SciMaG igre: igrajmo se matematikom (Erasmus+ projekt: SciMaG – Science&Math educational games from preschool to university)
Glavni cilj SciMaG projekta je osmisliti i kreirati edukativne igre za djecu i mlade koje razvijaju matematičku, znanstvenu i digitalnu pismenost. U Noći istraživača imat ćete priliku zaigrati neke od naših matematičkih igara, ali i okušati se u osmišljavanju zadataka za igre. Dođite i zaigrajte se s nama! Aktivnost se provodi uz podršku djelatnika CTK Rijeka.


Informacije o projektu: SciMaG – Science&Math educational games from preschool to university (Erasmus+ projekt) je projekt Sveučilišta u Rijeci čiju provedbu koordinira Fakultet za matematiku (voditelj:Vedrana Mikulić Crnković). Partnerske organizacije na projektu su: Univerzitet u Novom Sadu, Univerza na Primorskem, Centar tehničke kulture Rijeka, Gimnazija Jovan Jovanović Novi Sad, Osnovna škola heroja Janeza Hribarja Stari trg pri Ložu, Prva sušačka hrvatska gimnazija u Rijeci, Osnovna škola “Sveti Matej” Viškovo.
STEM(AJMO!)
Cilj projekta STEM(AJMO!) je jačanje kapaciteta udruga i odgojno-obrazovnih ustanova za provedbu interdisciplinarnih STEM aktivnosti koje potiču interes i motivaciju djece i mladih. Tijekom dvije godine, koliko traje projekt, partneri će provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularna događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.
Prema istraživanju Cedefopa iz 2018. godine, 65% mladih smatra da STEM karijere zahtijevaju prevelika ulaganja u obrazovanje, dok ih 23% ostaje neodlučno zbog percepcije težine ovog područja. S druge strane, istraživanja pokazuju da su djeca i učenici najmotiviraniji kada sudjeluju u gejmificiranim, natjecateljskim ili kolaborativnim aktivnostima, osobito onima koje imaju praktičnu primjenu u stvarnom svijetu.
Dođite i upoznajte se nekom od metoda razvijenom u sklopu projekta STEM(AJMO!) koje koriste upravo gejmifikaciju kako bi razvijale radoznalost i interes kod djece i mladih. Zaigrajte se s edukacijskim robotom Cubettom ili ulovite lopova uz pomoć sphero kugli!
Visokoobrazovne institucije uključene u projekt STEM(AJMO!), Fakultet za matematiku i Tehnički fakultet u Rijeci, pomažu edukatorima iz neformalnog sektora da razviju nove metode poučavanja. Edukatore ćete moći pronaći i na drugim stanicama Noći istraživača gdje će pomagati svojim mentorima u provedbi aktivnosti popularizacije matematike.
Stoga će se kroz ovaj projekt, uz podršku visokoobrazovnih institucija, osnažiti kapaciteti za produkciju inovativnih STEM sadržaja te će se tijekom dvije godine provesti 300 radionica i 24 znanstveno-popularnih događanja, poput STEM piknika, Noć istraživača, Festivala znanosti, Europskog tjedna robotike, Europskog tjedna programiranja, Državnog natjecanja brodomaketara ili All Digital Weeksa.
Nositelj projekta koji se sufinancira iz Europskog socijalnog fonda plus i Državnog proračuna Republike Hrvatske je Centar tehničke kulture Rijeka, a provodi se u suradnji s partnerima: Dječjim vrtićem More, Gradom Rijeka, Gradskom knjižnicom Rijeka, Hrvatskim savezom brodomaketara, Osnovnom školom Centar, Osnovnom školom Malinska-Dubašnica, Srednjom školom Andrije Ljudevita Adamića te Fakultetom za matematiku i Tehničkim fakultetom Sveučilišta u Rijeci.
Predavanja:
17h: Pametne bove i umjetna inteligencija: kako predvidjeti hirovito more?, Karlo Jakac, Stefan Ivić, Luka Lanča i Ante Sikirica
More je živo i nepredvidivo – njegova površina mijenja se iz sekunde u sekundu, vođena složenim kombinacijama vjetra, valova, struja i morskih mijena. Kako uopće pristupiti razumijevanju takvoga kaotičnog sustava? U ovom predavanju pokazat ćemo kako se pomoću jednostavnih, rijetko raspoređenih bova opremljenih GPS senzorima može uspješno predvidjeti brzina površine mora. Ključ je prilagodba modela strujanja koristeći optimizacijske metode umjetne inteligencije koje povezuju ograničene podatke u koherentnu sliku. Predstavit ćemo kako postavljamo optimizacijski problem te kako ga rješavamo koristeći napredne tehnike, sve kako bismo dobili računalne modele sposobne za aproksimaciju ponašanja mora, unatoč minimalnim mjerenjima. Realnim primjerima i eksperimentalnim rezultatima objasnit ćemo kako ti modeli mogu predvidjeti kompleksnu dinamiku morske površine s iznenađujućom točnošću – i što to znači za budućnost istraživanja oceana, ekologiju i sigurnost na moru.
17:45h: Inteligentna potraga dronovima: od planinskih padina do morskih struja, Luka Lanča, Stefan Ivić, Karlo Jakac i Stella Dumenčić
Kako učinkovito pretražiti golema, teško pristupačna ili dinamički izmjenjiva područja – poput planinskih padina ili morske površine – u potrazi za izgubljenim osobama ili objektima? U ovom predavanju predstavit ćemo nov pristup temeljen na ergodičkoj kontroli, odnosno korištenju napredne algoritamske tehnike inspirirane fenomenom provođenja topline. Korištenjem je više autonomnih bespilotnih letjelica (dronova) razvijen sustav koji se dinamički prilagođava terenu: prati padine, prilagođava visinu leta, ali uzima u obzir i dinamiku morske površine koja „pomiče“ područje vjerojatnosti pronalaska cilja. Ključno je to što algoritam omogućuje preciznu procjenu ukupne stope detekcije – koliko je stvarno učinkovita potraga u danom trenutku. Predavanje uključuje i rezultate eksperimentalne validacije sustava u stvarnim uvjetima, uključujući testiranja s volonterima planinarima na Učki. Pokazat ćemo kako spoj teorije, tehnologije i stvarnog svijeta otvara nove horizonte u potragama i spašavanju.
19h: Tajne solarne aktivnosti i magnetskog polja, Ivana Poljančić Beljan
Sažetak:
Sunčeva aktivnost manifestira se kroz mnoge pojave koje primjećujemo na površini Sunca, kao što su Sunčeve pjege, bljeskovi, koronini izbačaji mase. Najistaknutija manifestacija Sunčeve aktivnosti je 11-godišnji Schwabeov ciklus. Proučavanja Sunčeve rotacije vrlo su značajna u stvaranju dinamo modela, koji objašnjava nastanak magnetskog polja Sunca i 11-godišnji ciklus Sunčeve aktivnosti. Možemo reći da je struktura Sunčevog magnetskog polja posljedica interakcije magnetskog polja s gibanjima u plazmi, tj. s diferencijalnom rotacijom konvektivne zone. Precizna mjerenja diferencijalne rotacije Sunca, istraživanje vremenskih promjena diferencijalne rotacije, istraživanje povezanosti diferencijalne rotacije Sunca i Sunčeve aktivnosti neizostavna su istraživanja koja predstavljaju bazu za modeliranje Sunčevog dinama. Uronimo zajedno u priču o aktivnosti naše zvijezde – Sunca!
O predavačici:
Ivana Poljančić Beljan doktorirala je 2018. godine na Fakultetu prirodnih znanosti, Karl-Franzens Sveučilišta u Grazu (Austrija) s temom „Properties of the solar velocity field indicated by motions of sunspot groups and coronal bright points”. Od 2009. do 2019. radila je kao asistentica, poslijedoktorandica i predavačica, a od 2019. kao docentica na Fakultetu za fiziku Sveučilišta u Rijeci. Znanstvena istraživanja vezana uz fiziku Sunca (diferencijalnu rotaciju Sunca i aktivnost Sunca) provodi u suradnji s Opservatorijem Hvar Geodetskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Kanzelhöhe opservatorijem Sveučilišta u Grazu. Povremeno se bavi fotometrijom mladih zvijezda i edukacijskom fizikom. Prezentirala je svoj znanstveni rad na dvadesetak međunarodnih konferencija. Sudjelovala je na jednom projektu Hrvatske zaklade za znanost te na dva projekta Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Aktivna je u popularizaciji znanosti kroz održavanje raznih predavanja i radionica kao i sudjelovanjem u organizaciji znanstveno-popularnih manifestacija kao što su škole fizike, Festival znanosti, Otvoreni dan Fakulteta za fiziku.
Zabavni program:
Nagradna igra: Do you feel lucky?! (Centar za popularizaciju i promociju znanosti i Zaklada Sveučilišta u Rijeci)
Noć istraživača 2025 – Matineja (za prethodno najavljene grupe učenika)
26.9.2024., 10-12, Art kvart “Benčić”, Rijeka
- Mikroskopski svijet – istraži oku nevidljivo (Medicinski fakultet)
- Eksperiment stabiliteta modela barže (Tehnički fakultet)
- Vakumom do brodske strukture (Tehnički fakultet)
- Struja stiže! Kako dolazi do nas – i kamo ide sutra? (Tehnički fakultet)
- Izmjena topline pri hlađenju elektroničkih sklopova (Tehnički fakultet)
- Zašto je održivost važna? Održiva moda vs. “fast-fashion” (Ekonomski fakultet)
- STEMajmo zajedno! (Fakultet za fiziku)
- Igrajmo se matematikom (Fakultet za matematiku)
- Geometrija=zemljomjerstvo (Fakultet za matematiku)
- Šifriranje vs kodiranje (Fakultet za matematiku)
- Ja istražujem u labirintu (Fakultet za matematiku)
- Robo ekspres dostava (Fakultet za informatiku i digitalne tehnologije)
- Priče koje govore više (Učiteljski fakultet)
- Shake it off – kako se zgrade ponašaju u potresu? (Građevinski fakultet)
- Filozofija kroz igračke – misaoni eksperimenti za djecu (Filozofski fakultet)
- Zdravi zubi od malih nogu – upoznaj svijet dentalne medicine (Fakultet dentalne medicine)
Program cijele Noći istraživača u Republici Hrvatskoj možete pronaći na stranici https://jaistrazujem.hr/
