Početkom veljače, točnije od 29.1. do 2.2.2024., Sveučilište u Rijeci bilo je domaćinom treće po redu Rijeke tehnologije! Organizirana od strane Centra za popularizaciju i promociju znanosti u suradnji sa sveučilišnim sastavnicama i partnerima, ova petodnevna znanstvena manifestacija i ove je godine ponudila brojna događanja za sve zaljubljenike u tehnologiju i inovacije, od učenika i studenata do građana.
Deficitarna i dobro plaćena zanimanja za koja vlada nedovoljan interes
„Cilj Rijeke tehnologije jest promovirati znanstveno-istraživački rad i studije u STEM područjima u vrijeme kada maturanti promišljaju svoju budućnost i biraju studije. Želja nam je bila ukazati na potrebe tržišta rada, odnosno na deficitarne struke. Tu bih posebno istaknula studijske programe na riječkom sveučilištu za koje učenici ne pokazuju dovoljan interes, dok su s druge strane te profesije na tržištu rada izrazito deficitarne, poput studija matematike, studija fizike te studija brodogradnje“, istaknula je predstojnica Centra za popularizaciju i promociju znanosti, izv. prof. dr. sc. Vedrana Mikulić Crnković.
Niz događanja održan je na različitim lokacijama diljem grada, pružajući raznolikost i bogatstvo sadržaja.
Dio programa održan je na fakultetima tehničkog usmjerenja
Kako ističe prodekanica za projekte i promociju na Tehničkom fakultetu, izv. prof. dr. sc. Sunčana Smokvina Hanza, „i ove je godine Tehnički fakultet sudjelovao na manifestaciji Rijeka tehnologije kroz aktivnosti namijenjene učenicima osnovne i srednje škole te starijoj publici. Dan otvorenih laboratorija za male privukao je preko osamdeset učenika osnovne škole koji su imali jedinstvenu priliku obići laboratorije fakulteta, upoznati napredne tehnologije i naučiti nešto više o njihovoj primjeni u svakodnevnom životu. Oduševljenje mladih znanstvenika izazvala je i radionica Izradi svoj brod na kojoj su učenici izrađivali vlastite makete brodova te naučili da tehnologija i inženjerstvo mogu biti zabavni i kreativni. Starijoj publici Fakultet je ponudio znanstveno-popularna predavanja koja su pokrila širok spektar tema: od umjetne inteligencije, preko robotike, do obnovljivih izvora energije. Najveći broj sudionika, preko 600 učenika trećih i četvrtih razreda srednjih škola, privukao je DOL 2024 – dvodnevna manifestacija Dani otvorenih laboratorija namijenjena u prvom redu maturantima zainteresiranim za nastavak školovanja u STEM području. Tom su prilikom učenicima vrata otvorili laboratoriji uključeni u nastavne aktivnosti na svim studijskim programima Tehničkog fakulteta: strojarstvu, brodogradnji, elektrotehnici i računarstvu“.
Zanimljivo je bilo i na Pomorskom fakultetu čije su se aktivnosti odvijale na dvije lokacije. U glavnoj zgradi fakulteta održano je predavanje o primjeni virtualne stvarnosti u edukaciji te različite interaktivne demonstracije: pomorska navigacija u navigacijskom simulatoru, 3D printanje i skeniranje u laboratoriju za materijale i mehaniku, upotreba EEG uređaja u svrhu jezičnih istraživanja, kao i intermodalni rashladni kontejneri i virtualna brodska strojarnica. Održana je i edukativna radionica u Torpedu kojom je prikazano rukovanje podvodnom i zračnom daljinski upravljivom jedinicom, uz popratno predavanje o primjeni bespilotnih letjelica u cestovnom prometu. „Posjetilo nas je oko stotinjak učenika osnovnih i srednjih škola i nekoliko individualnih gostiju. Prošli su sve naše postaje, bilo je veselo i gužvovito, i vjerujemo da su se svi lijepo proveli, naročito oni najmlađi“, zadovoljno naglašava izv. prof. dr. sc. David Brčić, prodekan za znanstvenoistraživačku djelatnost.
Građevinski fakultet je učenicima pripremio praktične radionice na temu zidanih lukova, zatim suvremene protutpotresne gradnja i prigušivača u visokim neboderima, kao i radionicu u vjetrotunelu, a bio je i domaćinom intrigantnog izlaganja Tehnologija – prekursor ili nuspojava znanosti koje je održao dr. sc. Saša Ceci, znanstvenik s Instituta Ruđer Bošković, osvrnuvši se na najraniju povijest znanosti, njezino zlatno doba i modernu znanost, uz pokušaj davanja odgovora na pitanje je li tehnologija prirodna pojava, koja uvijek prati radoznalo znanstveno propitivanje prirode, ili je sama znanost nužna posljedica razvoja tehnologije?
Povrh aktivnosti u području tehnologije i inženjerstva koje označavaju slova T i E u kratici STEM, na sveučilišnom Kampusu organizirane su i zanimljive aktivnosti u području prirodnih znanosti, fizike i matematike.
Što kriju „S“ i „M“ u STEM-u?
Fakultet za matematiku organizirao je Math Escape – matematički escape room iz virtualne sobe u kojemu se koristila virtualnu stvarnost i 3d printani rekviziti osmišljeni upravo za tu aktivnost. Kroz igru „Ja istražujem“ približili su učenicima jedan matematički algoritam koji je posljedica recentnih znanstvenih istraživanja te ima brojene primjene u svakodnevici. Osim navedenog, učenici su se mogli okušati i u drugim igrama, koje istraživači Fakulteta za matematiku razvijaju u okviru Erasmus+ projekta SciMaG – Science&Math educational games from preschool to university. Dodatno, učenici su imali priliku uz pomoći VR headseta uroniti u perspektivu od 360° stupnjeva te saznati više o matematičkoj pozadini virtualne stvarnosti.
Istraživači s Fakulteta za fiziku i Centra za mikro- i nanoznanosti i tehnologije osmislili su i proveli brojne interaktivne aktivnosti koje pak prikazuju fizikalnu pozadinu mnogih pojava, od onih koje nalazimo u neposrednoj okolini do onih koje promatramo teleskopom, otvorivši interesantne i uzrastu posjetitelja prilagođene teme – od primjerice putovanja molekula po silicijevom dioksidu, do uočavanja razlika između smeđeg i bijelog šećera. Među predavače toga dana upisali su se i istraživači Centra za umjetnu inteligenciju i kibernetičku sigurnost teFakulteta informatike i digitalnih tehnologija.
Posebno je bilo zanimljivo pod vodstvom Centra za napredno računanje i modeliranje istražiti superračunalo Bura, uz obilazak i predavanje o njegovim mogućnostima i primjenama.
U prostorijama STEP Ri znanstveno-tehnologijskog parka Sveučilišta u Rijeci učenici su mogli naučiti što su to zapravo inovacije i kako nastaju, a oni koji su se nakon kampusa spustili u centar grada mogli su sudjelovati u programu Otvorenih dana STEM LAB-a Centra tehničke kulture.
Science&Art@Hartera
Rijeka tehnologije potaknula je i dijalog o povijesti Rijeke, s naglaskom na industrijsku baštinu, i to riječku tvornicu papira Hartera, koja je nekada bila toliko uspješna upravo zbog tehnoloških inovacija koje su korištene u proizvodnji. U okviru projekta FASIH – Future Art and Science in Industrial Heritage, financiranog kroz program Kreativna Europa Europske unije, polaznici jednodnevne radionice organizirane u suradnji Centra za industrijsku baštinu, Centra za popularizaciju i promociju znanosti te riječkog Prirodoslovnog muzeja kroz splet znanosti i umjetnosti kreirali su vlastite utopijske i distrofijske vizije područja današnje Hartere. „Priča o riječkoj proizvodnji papira jednostavno se može preslikati i na neke druge proizvodnje – brodova, torpeda, propelera, duhana. Ipak, u lokalnoj je zajednici Tvornica papira ostavila značajan trag, zasigurno i zbog velikog broja radnika i harterskih obitelji. Budućnost industrijskog nasljeđa Tvornice papira je neizvjesna, nakon velikog broja ideja i projekata kojima se predlagala revitalizacija i ponovno korištenje preostalih zgrada. Značaj tvornice održao bi se i za buduće generacije ponovnim korištenjem proizvodnih prostora, no trenutno se pored jedine obnove, električne centrale iz 1930–ih godina, ne naziru nove ideje s potencijalom realizacije“, zaključila je povjesničarka Kristina Pandža, suradnica Centra za industrijsku baštinu Sveučilišta u Rijeci te djelatnica Muzeja grada Rijeke.
Što Rijeku tehnologije očekuje u budućnosti?
„Kroz više od 50 radionica i interaktivnih demonstracija te više od 20 predavanja približili smo primjene inovativnih tehnologija u svakodnevnom životu svim zainteresiranim, posebno mladima, te približili znanstvena istraživanja, i njihove posljedice, koja provode interdisciplinaran timovi istraživača na riječkom sveučilištu. Pokazali smo, također, kako na studijima u STEM područjima na Sveučilištu u Rijeci modernim studijskim programima i inovativnim metodama poučavanja omogućavamo mladim ljudima, našim studenti, da budu konkurentni na tržištu rada kao nezaobilazni članovi interdisciplinarnih timova koji rješavaju problema u različitim područjima. Veseli nas veliki broj učenika osnovne škole koji su kroz ovu manifestaciju pokazali interes za STEM područja. To nam pokazuje da potencijal postoji te da je na svima nama da učinimo napore i držimo tu vatru potpaljeno te na taj način osiguramo temelje za bolju budućnost“, ističu iz Centra za popularizaciju i promociju znanosti.
Program ovogodišnje “Rijeke tehnologije“ Sveučilišta u Rijeci realiziran je u suradnji sa Centrom za popularizaciju i promociju znanosti kao koordinatorom manifestacije, Tehničkim fakultetom, Građevinskim fakultetom, Pomorskim fakultetom, Fakultetom informatike i digitalnih tehnologija, Fakultetom za matematiku, Fakultetom za fiziku, Centrom za industrijsku baštinu, Centrom za mikro- i nanoznanosti i tehnologije, Centrom za napredno računanje i modeliranje, Centrom za umjetnu inteligenciju i kibernetičku sigurnost i Step Ri znanstveno-tehnologijskim parkom Sveučilišta u Rijeci, uz sudjelovanje Centra tehničke kulture i Prirodoslovnog muzeja Rijeka.
PROGRAM PO DANIMA I LOKACIJAMA
Ponedjeljak
PROGRAM