Zenica mog oka 1974 – Đejmi Hadrović

Zenica mog oka 1974 je imerzivna instalacija nove medijske umjetnosti koja istražuje povijest i utjecaj najvišeg dimnjaka u Europi – dimnjaka u Trbovlju. Koristeći staklene strukture, zvuk i dim, rad odražava i transformira vizualni i narativni sadržaj ove industrijske zgrade, stvarajući prostor za kontemplaciju i interakciju.

Regija Zasavja, gdje se nalazi dimnjak, bila je od iznimne važnosti kroz cijelu svoju povijest zbog bogatih nalazišta ugljena. Industrijalizacija je oblikovala grad, ali je donijela i visoke razine zagađenja, posebno 1990-ih. Zagađenje zraka bilo je toliko visoko da djeca nisu smjela boraviti vani, a škole su često bile zatvorene. Autorica djela osobno je iskusila zdravstvene posljedice, jer je u ranoj dobi razvila bronhitis.

Zvuk i dim ključni su elementi rada. Koristeći arhivske snimke industrijskih zgrada i slojevite zvučne pejzaže, instalacija evocira zvukove rada kao i slike nestanka industrijskog krajolika. Dim, nekada simbol napretka, sada postaje podsjetnik na ekološke posljedice industrijalizacije.

Osim što predstavlja industrijsku baštinu, instalacija postavlja i pitanja o našem odnosu prema njoj. U Zasavju se dimnjaci smatraju kulturnim endemom, ali rad također skreće pozornost na njihovu drugu stranu: teške uvjete rada, zdravstvene posljedice i ekološke utjecaje. Autor otvara prostor za promišljanje o industrijskoj baštini ne samo kao izvoru ponosa, već i kao složenoj ostavštini koja uključuje ljudske žrtve i promjene u okolišu.

Zenica mog oka 1974 is an immersive new media art installation that explores the history and influence of the tallest chimney in Europe – the chimney in Trbovlje. Using glass structures, sound, and smoke, the work reflects and transforms the visual and narrative content of this industrial building, creating a space for contemplation and interaction.


The region of Zasavje, where the chimney is located, has been of exceptional importance throughout its history due to its rich coal deposits. Industrialization shaped the city, but it also brought high levels of pollution, especially in the 1990s. Air pollution was so high that children were not allowed to stay outside and schools were often closed. The author of the work personally experienced the health consequences, as she developed bronchitis at an early age. 

Sound and smoke are key elements of the work. Using archival footage of industrial buildings and layered soundscapes, the installation evokes the sounds of work as well as images of the disappearance of the industrial landscape. Smoke, once a symbol of progress, is now becoming a reminder of the ecological consequences of industrialization. 
In addition to showcasing industrial heritage, the installation also raises questions about our relationship to it. In Zasavje, chimneys are considered a cultural endemic, but the work also draws attention to their other side: difficult working conditions, health consequences, and ecological impacts. The author opens up space for reflection on industrial heritage not only as a source of pride, but also as a complex legacy that includes human sacrifice and environmental change.

Scroll to Top